Tuesday, September 15, 2009

Putihkan segera senarai daftar undi.


Biarpun keahlian UMNO dikatakan mencecah lebih 3 juta orang tetapi satu usaha pemutihan perlu dilakukan segera bagi memastikan keahlian sebenar, aktif dan tidak keluar parti disamping tidak terdapat ahli parti yang menentang UMNO mahupun Barisan Nasional (BN).
Perkara tersebut dianggap penting sekiranya usaha penghapusan kuota dalam pemilihan kepimpinan parti hendak dilaksanakan kerana memerlukan keahlian yang aktif dan tidak terpesong dari arus perjuangan UMNO.

UMNO pada keseluruhannya mesti bertindak segera melakukan usaha pemutihan ini dan ianya tidak memerlukan masa yang lama dan UMNO Bahagian perlu menyerahkan senarai keahlian kepada ibu pejabat parti untuk mengeluarkan nama-nama individu tertentu kerana kesalahan yang membabitkan menyokong parti pembangkang dan telah menyertai parti pembangkang namun masih terdapat beberapa perkara yang belum diselesaikan.

UMNO serta komponen parti BN diharap dapat bertindak awal untuk membuat bantahan sekiranya terdapat daftar pemilih yang disyaki bukan penduduk asal terutama ketika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempamerkan senarai pengundi sesuatu kawasan pada setiap suku tahun.
UMNO dan BN perlu peka dengan perkembangan ini dan perlu lah memastikan setiap ahli harus berdaftar sebagai pemilih. pastikan bukan saja kita daftarkan pemilih yang baru tetapi pastikan setiap kali senarai pemilih dipamer pada umum, kita boleh buat bantahan sekiranya ada nama yang kita syaki bukan penduduk di kawasan atau alamat berkenaan. baru-baru ini SPR mendedahkan yang parti DAP paling ramai mendaftarkan pemilih baru manakala UMNO berada di tempat ketiga di kalangan parti politik di negara ini.
Kemungkinan bahawa pendaftaran pemilih yang dibuat oleh di pihak pembangkang bukan semata-mata pendaftaran pengundi baru tetapi melibatkan pemindahan pengundi lama dari kawasan tertentu ke kawasan yang menjadi tumpuan mereka.

Pesanan kepada setiap ahli UMNO, Tidak guna ahli UMNO sekiranya kita tidak mendaftar untuk menjadi pengundi, kerana setiap undi ahli adalah penting untuk memastikan kemenangan UMNO dan BN pada pilihanraya kelak.

2 comments:

  1. emm, harap-harap umno buat kerja cepat la sikit.

    ReplyDelete
  2. Tuan tolong tengok betul ke maklumat ni? http://suratdalambotol.blogspot.com/

    kenapa PROTON "mendahulukan rakyat asing?"

    dimanakah mereka buang "rakyat didahulukan"??

    ReplyDelete