Monday, September 28, 2009

KRUSUS KEMAHIRAN PEMPROSESAN MAKANAN SESI 2010


KURSUS KEUSAHAWANAN KEMAHIRAN PEMPROSESAN MAKANAN PUSAT BIMBINGAN USAHAWAN JABATAN PERTANIAN SESI 2010

Permohonan Mengikuti Kursus Keusahawanan Kemahiran Pemprosesan Makanan tahun 2010

Tarikh tutup permohonan30 November 2009

PENGENALAN: Kursus Keusahawanan Kemahiran Pemprosesan Makanan telah dilaksanakan oleh Jabatan Pertanian bermula pada tahun 2002 untuk melahirkan usahawan muda yang menceburkan diri secara serius dalam perniagaan asas tani seperti makanan sejuk beku, bakeri, produk-produk berasaskan kelapa dan produk-produk berasaskan buah-buahan.

PELAKSANAAN: Kursus akan dijalankan secara hands-on untuk memastikan peserta benar-benar mahir dari segi teknikal pengeluaran produk yang bermutu, komersil dan menepati standard GMP (Amalan Pengilangan Yang Baik).
Di samping itu, peserta akan didedahkan dengan kaedah menjalankan perniagaan yang profesional terutama dalam aspek keusahawanan, pengurusan kewangan, pengurusan pemasaran dan penyediaan Rancangan Perniagaan.Peserta juga akan menjalani program dampingan di premis usahawan yang telah maju di bawah bimbingan Jabatan Pertanian.

PENGAMBILAN PESERTA: Pengambilan peserta dibuat setahun sekali.

TEMPOH KURSUS: Jangkamasa kursus ialah selama enam (6) bulan bermula secara sepenuh masa.

KEMUDAHAN DISEDIAKAN: Tempat tinggal sepanjang tempoh kursus:

SYARAT-SYARAT PERMOHONAN: Warganegara Malaysia· Berumur antara 20-40 tahun· Jantina lelaki dan perempuan·

Berkelulusan sekurang-kurangnya SPM/SPMV·

Tinggal di asrama sepanjang tempoh kursus· Sihat tubuh badan· Berminat untuk meneruskan projek selepas tamat kursus

TEMPAT-TEMPAT LATIHAN: Kursus dijalankan di tujuh (7) buah Pusat Bimbingan Usahawan mengikut pengkhususan yang telah ditetapkan seperti berikut:Pusat Bimbingan UsahawanPengkhususanPBU Serdang, SelangorSejuk Beku(Cth : Karipap, pizza, pie, roti canai, donut, kasturi, roti bom)PBU Ayer Hitam, JohorBakeri(Cth : Pelbagai jenis roti, kek, pastri dan biskut)PBU Manong, PerakBakeri & Sejuk Beku (Asas Kelapa)(Cth : Kerisek, santan, dodol, serikaya, biskut kelapa, pes rendang-tok, pedas, candy kelapa)PBU Teluk Chengai, KedahBakeri & Sejuk Beku(Cth : Gabungan produk sejuk beku dan bakeri)PBU Ajil, Terengganu Hasilan Buah-Buahan(Cth : Jem buah-buahan, kordial, puree)PBU Pagoh, Johor (Baru) Hasilan Buah-Buahan(Cth : Jem buah-buahan, kordial, puree)PBU Melor, Kelantan (Baru) Makanan Ringan(Cth : Pelbagai kerepek)

CARA-CARA MEMOHON: Sila dapatkan borang permohonan melalui alamat di bawah:Laman web Jabatan Pertanian : www.doa.gov.my Atau Jabatan Pertanian Negeri / Pejabat Pertanian Daerah yang berhampiranAtauBahagian Pengembangan Pertanian dan Industri Asas TaniJabatan PertanianWisma Tani, Aras 8, No. 30, Persiaran PerdanaPresint 462624 Putrajaya.Tel: 88703553 / 3544 / 3539 (Pn. Maznahwati / Pn. Rafidah Ibrahim /Pn. Zaharina Hassan)

TARIKH TUTUP PERMOHONAN: Permohonan adalah dibuka mulai sekarang hingga tarikh tutup pada 30 November 2009.

MAKLUMAN: Borang yang telah dilengkapkan hendaklah mendapat pengesahan dari Pejabat Pertanian yang berhampiran. Sila kemukakan borang yang telah lengkap diisi ke alamat seperti berikut :Timbalan Pengarah (Industri Asas Tani)Bahagian Pengembangan Pertanian dan Industri Asas TaniJabatan PertanianWisma Tani, Aras 8, No. 30, Persiaran PerdanaPresint 462624 Putrajaya.Hanya calon-calon yang memenuhi syarat sahaja akan dipanggil untuk temuduga.

No comments:

Post a Comment