Wednesday, September 9, 2009

Azhari antara 6 didakwa insiden kepala lembu


SHAH ALAM: Enam lelaki dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana dituduh melakukan perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut dengan membawa dan memijak kepala lembu di hadapan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini pada 28 Ogos lepas.
Ahmad Mahayuddin Abdul Manaf, 36, Ibrahim Sabri, 43, Eyzva Ezhar Ramly, 31, Mohd Azmir Mohd Zain, 35, Ahmad Suhairy Zakaria, 30, dan Mohd Hilmi Ni, 40, mengaku tidak bersalah serta minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadap mereka secara berasingan di hadapan Hakim Hasbi Hasan.

Mengikut kertas pertuduhan, Ibrahim dan Ahmad Mahayuddin didakwa bersama-sama telah memijak kepala lembu, Eyzva Ezhar didakwa membawa kepala lembu manakala Mohd Azmir, Ahmad Suhairy serta Mohd Hilmi didakwa bersama-sama membawa dan memijak kepala lembu dalam satu perhimpunan yang menyalahi undang-undang.
Kesemua perbuatan itu didakwa mempunyai kecenderungan menghasut, yang mana perbuatan itu boleh menimbulkan perasaan tidak puas hati dan permusuhan terhadap rakyat beragama Hindu.

Mereka didakwa didakwa mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
Mereka juga mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan pilihan iaitu dengan sengaja berniat hendak melukakan perasaan penganut beragama Hindu dengan melakukan kesalahan terbabit pada masa yang sama.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.Ahmad Mahayuddin dan Ibrahim merupakan pengerusi dan timbalan pengerusi Jawatankuasa Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23 di sini, yang mengetuai bantahan terhadap cadangan kerajaan Selangor memindahkan sebuah kuil Hindu di Seksyen 19 di sini ke kawasan berkenaan.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar mencadangkan agar kesemua tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM15,000 setiap seorang dengan seorang penjamin.
Peguam Datuk Salehuddin Saidin, yang mengetuai pihak pembelaan, membantah jumlah jaminan yang dicadangkan kerana menganggap ianya amat tinggi dan satu bebanan kepada kesemua tertuduh.

Beliau berkata kesemua anak guamnya telah dimaklumkan semalam bahawa mereka akan dituduh hari ini dan mereka telah memberi kerjasama yang baik kepada pihak polis.

"Pertuduhan terhadap kesemua tertuduh juga menunjukkan seolah-olah ia satu kesalahan menghina agama lain sedangkan mereka tidak berniat untuk berbuat demikian. Bagi orang Melayu lembu melambangkan kebodohan dan bukan membawa penghinaan kepada agama lain," katanya sambil memohon agar mahkamah menetapkan ikat jamin berjumlah RM500 setiap seorang.

Mohd Dusuki pula berkata jumlah jaminan RM500 yang dimohon oleh pihak pembelaan tidak wajar dan tidak sesuai dengan pertuduhan kerana kes itu mendapat liputan meluas media elektronik dan cetak serta banyak laporan polis dibuat berhubung insiden itu.

"Justeru mohon RM15,000 dikekalkan kerana jumlah itu wajar berdasarkan kepada latar belakang kes yang mendapat liputan meluas media dan melibatkan kepentingan awam," katanya.

Mendengar hujahan pihak pendakwaan, Salehuddin bangun dan berkata liputan meluas media terhadap kes itu tidak seharusnya dijadikan faktor oleh mahkamah dalam menentukan jumlah jaminan.

"Takkan kita nak hukum tertuduh berdasarkan liputan meluas itu," katanya.
Hasbi kemudian mengenakan ikat jamin RM4,000 setiap seorang dengan seorang penjamin dan menetapkan 21 Okt ini untuk sebutan semula kes.

Di Mahkamah Majistret di sini pula, Ahmad Mahayuddin, Ibrahim, Eyzva Ezhar, Mohd Azmir, Ahmad Suhairy dan Mohd Hilmi turut menghadapi satu lagi pertuduhan bersama enam yang lain iaitu telah mengambil bahagian dalam perhimpunan yang menyalahi undangundang di tempat, masa dan tarikh yang sama.

Turut didakwa ialah Jainudin @ Zainudin Md Yusuff, 67, Mohd Jurit Ramli, 39, Mohammad Nordin Zakaria, 63, Jamil Mohamad Isa, 40, Rahimuddin Md Harun, 39 dan Azhari Shaari, 39. Mereka didakwa mengikut Seksyen 27 (5)(a) Akta Polis 1967 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 27 (8) akta yang sama, yang memperuntukkan hukuman denda minimum RM2,000 dan maksimum RM10,000 dan penjara sehingga setahun, jika sabit kesalahan.

Majistret Norkamilah Aziz membenarkan enam yang turut dituduh di Mahkamah Sesyen di sini sebelum ini dibebaskan dengan jaminan RM300 setiap seorang serta seorang penjamin manakala enam lagi dibebaskan dengan RM500 setiap seorang serta seorang penjamin.

Mahkamah juga menetapkan 21 Okt ini untuk sebutan semula kes. Kesemua tertuduh membayar wang jaminan.

Suasana di dalam keduadua mahkamah sesak dengan anggota keluarga tertuduh dan penduduk Seksyen 23. BERNAMA

8 comments:

  1. SLM ZIARAH TUAN..CUKUP TAK ADIL BILA MELIHAT MEREKA2 INI DI DAKWA DGN ALASAN MENGHASUT SDGKAN ADA PIHAK2 LAIN YG SECARA TERANG2AN MENGHASUT RAKYAT M'SIA MENENTANG KERAJAAN DAN RAJA2. DI MANAKAH KEADILAN UTK PENDUDUK SEKSYEN 23???

    ReplyDelete
  2. salam ziarah .. :) lawat blog media yer...

    ReplyDelete
  3. bikin kacau lagi bro..baru depa tau sape pakatan jahanam ni sebenarnya..misi ko mesti tawan dan pikat pengundi muda bersama umnoBN untuk pru13 nanti

    ReplyDelete
  4. Salam Saudara,

    Tolong sampaikan kepada pucuk pimpinan terutama DS Najib.. Jgn jadi lembik sgt bila berhadapan dgn puak2 kuffar. Org Melayu akan sentiasa bersama2 kepimpinan. Kenapa Melayu pertahan bangsa dan agama dikenakan AKTA HASUTAN.

    Di luar sana berbakul hinaan kepada MELAYU, RAJA, AGAMA tetapi ada beranikah nak dakwa bawah akta hasutan? Jgn berani dgn Melayu aje. Teruskan perjuangan.

    ReplyDelete
  5. aku rasa korang buat cam bung nuar...minta tangguh, tukar peguam bela, gugur pihak pendakwa...alah cubalah lengah-lengahkan kes ni sampai pilihan raya ke 13. Biar rakyat terutama orang Islam tahu mereka dianak tirikan oleh kerajaan Selangor..PR la.

    Masa tu biar rakyat hukum PR ni.....

    NAmpak sangat tiada keadilan di sini...kalau orang melayu cepat nak hukum.

    tapi kalau orang kafir hina Islam, korang takut nak bertindak.

    Itu tandanya korang ni mudah dibeli!!!

    ReplyDelete
  6. Kuil didahulukan, arak diutamakan
    Akibat berkawan dgn syaitan
    Maka lahirlah pemimpin lembu

    ReplyDelete
  7. komen yg bernas tentang isu rumah berhala, sila layari http://zul4kulim.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. salam tahniah buat Ketua Pemuda UMNO Shah Alam yang kini mempunya blog sendiri. Selamat Memblogger. (BARU SENANG NAK BELASAH)

    ReplyDelete