Thursday, November 25, 2010

Isu Pasir Selangor- MP Wangsa Maju Wee Choo Keong BETUL!!- Ini buktinya

Smlm MP Wangsa Maju yang dah keluar PKR, Wee Choo Keong mendedahkan 2 individu penting yang didakwa terlibat dalam kes pasir di Selangor. Salah seorangnya adalah pemilik syarikat Sungai Rambai Angkut Sdn Bh Datuk Tan Chin Huat yang mendapat tender membeli pasir dari KSSB. Aku nak betulkan kenyataan dari Utusan. KLIK SINI. Sungai Rambai Angkut bukan mendapat tender tapi dilantik secara terus oleh KSSB untuk mendapatkan harga istimewa dalam pembelian pasir.Ini adalah surat balasan daripada Sungai Rambai Angkut kepada KSSB mengatakan penghargaan kepada KSSB kerana diberi rebet istimewa dalam pembelian pasir. Diskaun yang diberikan bukanlah RM.30 sen tetapi sebanyak RM0.70 sen seperti tertera di dalam surat tersebut.Dalam masa yang sama Sungai Rambai Angkut juga menyatakan bahawa KSSB wajib memberikan harga istimewa kepada mereka berbanding orang lain tanpa alasan yang kukuh.Kalau dikira alasan mereka membeli pasir dalam jumlah yang banyak, aku yakin banyak lagi syarikat yang membeli pasir dalam kuantiti yang banyak daripada KSSB.Aku tak salahkan Sungai Rambai Angkut dalam keistimewaan ini.Sebagai syarikat yang berniaga ini adalah peluang terbaik kepada mereka.Apa yang aku persoalkan adalah adakah ada kemungkinan berlaku salah guna kuasa di dalam KSSB sehinggakan Sungai Rambai Angkut diberi keistimewaan seperti ini berbanding syarikat lain.Mengikut sumber hanya 2 syarikat diberi keistimewaan seperti ini iaitu Sungai Rambai Angkut dan juga LCE.Malangnya LCE tidak diberi harga yang sama dengan Sungai Rambai Angkut.


Aku yakin barua-barua Khalid Gagap akan cuba bermain dengan macam-macam alasan.Aku nak tunjukkan bagaimana Sungai Rambai Angkut dijadikan proxy oleh pengurusan KSSB dalam urusniaga pasir. Secara logik setiap pasir yang dibeli haruslah melalui KSSB dan bayaran dibuat terus kepada KSSB. Persoalannya sekarang kenapa syarikat pasir lain terpaksa membeli pasir dengan Sungai Rambai Angkut bukannya dibeli terus daripada KSSB.Barua-barua Khalid Lembu akan kembali bertanya apa buktinya. Aku jawap ini buktinya. Kenapa sebuah syarikat Levelhill Transport & Trading Sdn Bhd terpaksa membayar sejumlah RM20 ribu kepada Sungai Rambai dan bukannya kepada KSSB.Untuk pengetahuan Levelhill adalah sebuah syarikat yang menjadi pembekal kepada Sunway Group iaitu salah sebuah syarikat pembinaan terbesar di Malaysia.Klik Sini.



Kesimpulannya senang sahaja, Sungai Rambai diberi diskaun sehingga RM0.70 sen.Rujuk surat di atas dan dijual kepada syarikat-syarikat lain.Soalan logik yang budak darjah 1 boleh fikir, kemana keuntungan RM0.70 sen itu pergi? Kepada Sg Rambai Angkut? Sebelum itu cuba kita fikir kenapa perlu keuntungan diberi kepada Sg Rambai Angkut. Adakah lebih baik keuntungan diberikan kepada KSSB yang mana keuntungannya boleh digunakan untuk kebaikkan rakyat Selangor. Seperti tajuk di atas, apa yang dikatakan oleh YB Wee Choo Keong itu betul. Adakah YB-YB yang keluar daripada Pakatan Rakyat itu penipu atau PR itu sendiri menipu rakyat?? Fikirkan Bersama.

sumber: kitagempur.com

No comments:

Post a Comment